• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το σχολικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από πολλαπλές μορφές ετερότητας, άλλες περισσότερο γνωστές στη δημόσια σφαίρα (εθνικότητα, εμφάνιση, κοινότητα, φύλο) και άλλες λιγότερο γνωστές (π.χ. σεξουαλικός προσανατολισμός, ταυτότητα φύλου, αναπηρία), που αναζητούν αναγνώριση, σεβασμό και προστασία. Σε αυτές τις συνθήκες, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας ένα περιβάλλον ασφάλειας, ανεκτικότητας, σεβασμού της διαφορετικότητας, μη διάκρισης και ισότητας, όπου όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες θα μπορούν να απολαύσουν στο μέγιστο τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες που τους προσφέρονται.

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οποιαδήποτε εκδήλωση ρατσιστικής συμπεριφοράς πρέπει να εντοπίζεται, να αναγνωρίζεται και να αντιμετωπίζεται έγκαιρα και αποφασιστικά. Σε αντίθετη περίπτωση, η συμπεριφορά αυτή και η απουσία αντιμετώπισής της, πληγώνει τα θύματα, όχι μόνο ως άτομα, αλλά και ως μέλη της ομάδας εναντίον της οποίας στρέφεται, ενώ επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις σε ολόκληρη τη σχολική κοινότητα. Η δημιουργία ενός απαλλαγμένου από τον ρατσισμό σχολικού περιβάλλοντος συμβάλλει ουσιαστικά στην οικοδόμηση μιας κοινωνίας δικαιοσύνης.

Ο ρατσισμός αφορά το κάθε σχολείο, τον κάθε μαθητή, τον κάθε εκπαιδευτικό, τους γονείς και, κατ ́επέκταση, ολόκληρη την κοινωνία. Είναι υποχρέωση όλων μας να βεβαιωθούμε ότι όλα τα πρόσωπα απολαμβάνουν στο βέλτιστο το αγαθό της παιδείας, χωρίς διακρίσεις και χωρίς εκφοβισμούς. Την ίδια στιγμή, υποχρέωσή μας είναι να παροτρύνουμε και να ενθαρρύνουμε τους δέκτες οποιασδήποτε ρατσιστικής συμπεριφοράς να το καταγγέλλουν, προστατεύοντάς τους από τυχόν δυσμενείς συνέπειες. Δημιουργούνται, έτσι, παράλληλα, συνθήκες εμπιστοσύνης για διερεύνηση των περιστατικών, βελτιώνονται οι συνθήκες μάθησης και αναβαθμίζεται το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Τόσο σε επίπεδο θεωρίας όσο και πράξης είναι ευρέως αποδεκτό ότι το ουσιαστικότερο μέτρο πρόληψης και καταπολέμησης των διακρίσεων, της μισαλλοδοξίας και του ρατσισμού είναι η ανάπτυξη και η συστηματική εφαρμογή συγκεκριμένης και ξεκάθαρης πολιτικής κατά του ρατσισμού σε επίπεδο σχολείου. Η ανάπτυξη και η εφαρμογή ενός τέτοιου Κώδικα ανταποκρίνεται σε σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας (ECRI) προς όλα τα κράτη-μέλη, συμπεριλαμβανομένης και της Κύπρου. Στα πλαίσια αυτά, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού έχει ετοιμάσει λεπτομερείς προδιαγραφές για την ανάπτυξη και εφαρμογή ενός Κώδικα Συμπεριφοράς Κατά του Ρατσισμού και ενός Οδηγού διαχείρισης και καταγραφής ρατσιστικών περιστατικών.

Το σχολείο μας από φέτος εφαρμόζει την αντιρατσιστική πολιτική του ΥΠΠΑΝ «Κώδικας Συμπεριφοράς Κατά του Ρατσισμού & Οδηγός Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών».

Σκοπός του Κώδικα και Οδηγού είναι η αναγνώριση οποιωνδήποτε άμεσων ή έμμεσων, σκόπιμων ή άσκοπων λόγων, πράξεων και διαδικασιών που οδηγούν σε αρνητικές διακρίσεις σε βάρος συγκεκριμένων ατόμων με βάση τη διαφορετικότητά τους, και η ανάληψη ενεργού δράσης για πρόληψη και αντιμετώπισή τους, καθώς και για ανάπτυξη αντιρατσιστικής κουλτούρας.

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΤΡΙΠΤΥΧΟ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ

1. Ελληνικα, 2. English3. Arabic, 4. Bulgarian, 5. Romanian, 6. Russian, 7. Turkish

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΡΑΤΣΙΣΜΟ

ΠΑΡΑΜΥΘΙ «Η ΒΑΛΙΤΣΑ» Chris Naylor-Ballesteros, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΟΠΤΡΑ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΒΙΝΤΕΑΚΙΑ

  1. Βίντεο “The Present”
  2. Βίντεο “Partly cloudy”
  3. Βίντεο “For the birds”
  4. ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – “Nobody is normal”
  5. ΠΩΣ ΒΙΩΝΕΙ ΕΝΑ ΑΤΟΜΟ ΤΟΝ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΛΟΓΩ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΧΡΩΜΑΤΟΣ
  6. Τόσο κακό είναι που είμαι ... Παναθηναϊκός ; " Ελληνική Ιθαγένεια " ΣΠΟΤ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ”
  7. ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΚΥΠΡΟΥ

“Just Another Youth Story”: Βίντεο ενάντια στις κοινωνικές διακρίσεις

Just Another Youth Story: Νικολ και Δήμητρα

Η Νικόλ και η Δήμητρα είναι αδελφές και κατάγονται από το Καμερούν. Ήρθαν στην Κύπρο όταν ήταν πέντε χρονών και βίωσαν όλες τις παρενέργειες του ρατσισμού.

Just Another Youth Story: Στέφανος Ιωάννου

Ο Στέφανος είναι ένα ομοφυλόφιλο άτομο που ζει στην κλειστή κοινωνία της Κύπρου και εκφράζει τους προβληματισμούς του.
 

Just Another Youth Story: Μαρίνα Γεωργίου

Η Μαρίνα γεννήθηκε κωφή από κωφούς γονείς. Έχει δύο παιδιά κι αυτά κωφά. Η λέξη “υπομονή” που της έλεγε από μικρή η μητέρα της είναι αυτή που της δίνει δύναμη μέχρι σήμερα να μην λυγίζει αλλά να παλεύει να κατακτά τους μικρούς και μεγάλους της στόχους, σε μια κοινωνία που ακόμα δεν κατάφερε να προσφέρει τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες ευκαιρίες στα κωφά άτομα.

Just Another Youth Story: Bourak Berk Doulai
Ο Μπουράκ γεννήθηκε στην Κερύνεια από Τουρκοκύπριους γονείς. Σήμερα ζει στην Λευκωσία μαζί με την Ελληνοκύπρια γυναίκα του Χρυσή.